Believing in the Evidence er en utstilling av de tre skandinaviske kunstnerne Debora Elgeholm (S), Carl Johan Erikson (S) og Ellen S. Holtskog (N).
Arbeidene som strekker seg fra video og fotografi til tegning, tekst og skulptur, forholder seg til temaet tro og representasjon. Utifra personlige erfaringer såvel som på et mer eksistensielt plan, undersøker kunstnerne hva menneskers sterke ønske om å bevise tro kan lede til av «sannheter» som brer om seg.
Debora Elgeholm:
I løpet av vinteren 1933/ 1934 ble det rapportert om en mengde «spøkelsesfly» i Norrland og ryktene om UFOer tok fart. Samtidig ble trossamfundet «Korpelarörelsen» grunnlagt, der medlemmene ble fortalt at de skulle hentes av en flygende «Ark» før dommedag kom.
I filmen Syner i Norrland kobler Elgeholm sammen scener fra spesifikke plasser der spøkelses- flyene ble observert, med hendelser i samfunnet rundt.
Carl Johan Erikson:
Under oppveksten på 1970 og 80-tallet opplevde Erikson et salgs alternativt helsevesen: en predikant på teltmøtene i svenske Fjärdsjömåla hadde spesialisert seg på å helbrede ryggsmerter som følge av ulike benlengder og ba blant annet for søsteren hans.
I fotoserien Thirteen Healed Bodies har Erikson oppsøkt og fotografert flere personer som hevder og opplever at de ble helbredet av Gud, med utgangspunkt i det som hendte i Fjärdsjömåla.
Ellen S. Holtskog:
Detalj fra verket The Norwegian Salmon. Holtskogs installasjon med tegninger er inspirert av en hendelse i September 2013 da en norsk laks vekte stor oppstandelse på et fiskemottak i Gøteborg. Arbeideren fra Ghana, som skulle til å filtere fisken, hadde oppdaget et svart kors på magen. «Dette er et tegn fra Gud» ropte han entusiastisk og den hodeløse laksen gikk dermed inn i rekken av såkalte «Jesus-fisker» som tidvis dukker opp i internasjonal presse.