Utstillingen er en landsdelsutstilling, som Bodø kunstforening opprettet i 1946, og har produsert like lenge. Den juryerte utstillingen turnerer over hele landsdelen, og viser kunst av kunstnere med tilknytning til Nord-Norge. I år åpnet den i kulturhovedstadsbyen Bodø 27. januar, deretter på Mo i Rana 4. april. Nå er den vitale og spennende 78-åringen kommet til Lekne, der den kan besøkes fram til fredag 24. mai.

I likhet med tidligere utgaver har Nordnorskens 78. utgave basert seg på anonyme søknader. Hvem som helst kan søke om å få være med. Hvilke verk representerer best et tverrsnitt av det som rører seg i landsdelen? Dette har vært utgangspunktet for de fire kunstnerne i juryen; Daniel Vincent Hansen, Linda Anda Dalmar, Pia Krabberød og Rina Charlott Lindgren. De har strebet etter å finne en samling av verk som ser trender i tida og representerer en bredde i uttrykk. Juryen har i sitt arbeid sett verk som ser ut mot verden heller enn inn i seg selv, de undersøker, famler, og prøver igjen.

132 kunstnere sendte inn sine verk, og 20 av disse ble antatt. Av disse er seks debutanter. Et bredt spekter av teknikker innen visuell kunst er representert; alt fra håndapplikert tekstil, farget og strimlet ullfilt montert på finérplate og akrylmaleri på bomullslerret, til tresnitt, digital tegning og treskulptur, for å nevne noe.

Lofotens egen Vebjørg Hagen Thoes deltar i år for fjerde gang, og mottok i år Juryens pris for billedveven Mausoleum. I begrunnelsen skriver juryen:

«I verket til årets vinner av juryens pris ser vi ikke bare et veggteppe, men en levende manifestasjon av vev som et kraftfullt politisk uttrykk. Kunstnerens evne til å kombinere inspirasjonen fra tradisjonell billedvev med det abstraherte landskapets kompleksitet og panorama-formatets visuelle dybde, gir oss et kunstverk som går utover overflaten».

Hagene Thoe lagde billedveven høsten 2022 til separatutstillingen «The end of nuclear energy?» på galleriet After the Butcher i Berlin. Hun har lenge vært engasjert mot atomvåpen, men etter Tsjernobyl-ulykken skjønte hun at selve kjernekraften var en større trussel mot naturen enn hun hadde trodd. Etter å ha blitt rammet personlig av radioaktiv stråling, laget hun flere verk om døde barn på 90-tallet, men etter Fukushima-katastrofen ble et mausoleum for ofrene etter atomkraften hennes neste verk.

Velkommen til en variert og inspirerende nordnorsk kunstopplevelse i Meieriet kultursenter på Leknes, til ei utstilling som appellerer vel så mye til små som store kunstinteresserte.







Design: Marianne Bjørnmyr - Publiseringsløsning: Publishpack.no